Se indholdet
Elmotoren

Elbiler: grundlæggende teknisk viden

Den elektriske motor enkelt forklaret

Enhver elmotor har brug for en ladestation eller en energikilde som strømforsyning. Elektrisk strøm omdannes derefter til mekanisk energi. 
Sådan fungerer en elektrisk motor

Motoren i en elbil omdanner strømmen fra batteriet til mekanisk energi. Det sker ved hjælp af en fast magnetisk del (stator) og en bevægelig del (rotor), som gøres magnetisk af elektricitet. Hvis to positive poler står over for hinanden på grund af den elektriske ladning, frastøder de hinanden - og den bevægelige del af elmotoren roterer.

For at forstå denne funktion af elmotoren behøver du kun en grundlæggende viden om magnetisme: ens poler frastøder hinanden, og forskellige poler tiltrækker hinanden. Med elektrisk strøm er det muligt at gøre en ikke-magnetisk ladet del magnetisk. Og polariteten kan også påvirkes, afhængigt af i hvilken retning strømmen flyder. For hver halve omdrejning ændres strømmens retning automatisk. Det sikrer, at maskinen hele tiden er i bevægelse og ikke stopper på midten..

 
Elektrificerende køredynamik
Høj effektivitet, lave driftsomkostninger, ingen emissioner - så meget for de mange fornuftige grunde til at vælge en bil med elmotor. Men hvordan er det at køre i en Opel elbil? Glæd dig til et moment, der er der med det samme, og som giver dig en helt ny form for køreglæde. 
Høj effektivitet
Den måske største fordel ved en elmotor er dens høje effektivitet - det vil sige forholdet mellem anvendt og forbrugt energi. Mens op til en tredjedel af energien i en forbrændingsmotor går tabt gennem varmetab, bruger elbilen 95% af den tilgængelige energi til at køre.. 

Den elektriske motor i detaljer

Elbilens drivlinje

Elektriske motorer udvikler samme drejningsmoment ved både lave og høje hastigheder. Teoretisk set ville en stiv forbindelse mellem motoren og drivakslen derfor være tilstrækkelig for dem. I praksis bruges der dog normalt en indgangsgearkasse som et såkaldt reduktionsgear, der reducerer motorens hastighed med en faktor på ca. 1:10.

Accelerationen i en elbil kan sammenlignes med den i en automatgearkasse. Når du har startet motoren, skal du bare skifte til "D" for Drive - og så er du i gang med en dynamisk start!!

 
Elbilens motor

Motoren i en elbil består af to elektromagneter - stator og rotor. Statoren er ubevægelig og genererer et konstant magnetfelt ved hjælp af jævnstrøm. Rotoren er drejelig og producerer sit magnetfelt med vekselstrøm. De to magneter tiltrækker og frastøder skiftevis hinanden. Rotoren roterer - og sætter dermed bilen i bevægelse.

Elbiler kører med en såkaldt synkron vekselstrømsmotor. Den får sin energi fra effektelektronik. Den omdanner strømmen fra batteriet til den rigtige form, styrke og frekvens. Statoren er i øvrigt altid lavet af blødt magnetisk jern. For at undgå hvirvelstrømme i magnetfeltet er den som regel også lamineret. Det betyder, at flere lag metalplader, der er isoleret fra hinanden, er monteret oven på hinanden. Det gør det muligt for statoren at generere eller styre magnetfeltet.

 
Inverteren til elbiler
Inverteren kaldes også en omformer. Det skyldes, at den har til opgave at omdanne elmotorens 3-fasede vekselspænding til en jævnspænding til opladning af batteriet ved opbremsning. Omvendt, når elmotoren kører, omdannes batteriets jævnspænding til en 3-faset vekselspænding.