BlueInjection er den nyeste SCR (selektiv katalytisk reduktion)-dieselteknologi fra Opel, der anvender AdBlue til reduktion af kvælstofilteniveauet for renere udslip.
AdBlue er et registreret varemærke tilhørende Verband der Automobilindustrie e.V.
Hvis du har en bil med BlueInjection-teknologi, er du med til at reducere skadelige udslip af kvælstofilter (NOx), og dermed reducerer du udstødningsgassens påvirkning af miljøet.
Tanken i biler med BlueInjection-sstemet skal påfyldes med AdBlue - også i mellem de anbefalede serviceintervaller. Men bare rolig, en lampe i instrumentpanelet lyser på niveauet er lavt.
En AdBlue-tank er udstyret med sensorer, der udløser en række meddelelser, når væskestanden er lav.
Der er tre intervaller:
VÆR OPMÆRKSOM PÅ! Hvis Adblue-tanken er tom, kræver systemet, at tanken fyldes helt op, før bilen kan startes igen.
Du kan selv fylde tanken op. Der findes et stort udvalg af dunke med AdBlue på markedet. Du kan også henvende dig til din lokale forhandler og få tanken fyldt op.
AdBlue® (dieseludstødningsvæske) er et uskadeligt stof. AdBlue ® er ikke farligt, da det hverken er antændeligt eller eksplosivt. Det består af 32,5% urea og 67,5% vand.
Da AdBlue ® hovedsageligt består af vand, fryser det ved -11 °C (en 32,5% koncentration er det laveste frysepunkt for en ureavandopløsning), så for at få bilen til at køre under alle forhold, er AdBlue ® -tankene forsynet med varme, der optør tilstrækkelig væske til indsprøjtning i udstødningen.
SCR står for selektiv katalytisk reduktion og er en teknologi, der mindsker mængderne af kvælstofilter (NOx) fra udstødningsgassen på dieselmotorer. Den er baseret på AdBlue ® (dieseludstødningsvæske), som består af 32,5% urea og rent vand , der indsprøjtes i udstødningssystemet. AdBlue ® frigør ammoniak (NH3) under høj temperatur i katalysatoren, og denne ammoniak reagerer sammen med kvælstofilter (NO og NO2) i katalysatoren og danner uskadeligt kvælstof (N2) og vanddamp (H2O).
SCR-teknologier er den nyeste teknologi , der hjælper til at overholde fremtidige emmissionskrav. Derfor har Opel besluttet at implementere BlueInjection (Opels SCR-teknologi) i alle dieselmodeller fra 2018.
Hvis motoren er slukket, og AdBlue ® -tanken er tom, kan motoren ikke genstartes! Det er ikke en fejl, men en lovmæssigt påkrævet funktion i systemet. Hvis AdBlue ® -tanken er tom, skal systemet fyldes helt op, før bilen kan startes igen.
Vi anbefaler, at der ikke påfyldes ved de AdBlue®-pumper , der findes til erhvervskøretøjer (lastbiler og busser) på mange tankstationer, da gennemstrømningshastigheden er for høj for en personbil.
Desuden skal de fleste dyser til lastbiler udløses med en magnetindsats i bilens påfyldningsstuds, der ikke findes i en Opel personbil.
Den gode nyhed er, at der er flere og flere tankstationer i Europa, der har AdBlue®-pumper med lav gennemstrømning til personbiler. Påfyldning fra en sådan pumpe går lige så nemt som påfyldning af diesel.
Hvis små mængder AdBlue® kommer i kontakt en lakeret overflade, skal du skylle omhyggeligt med vand og tørre efter.
Hvis du spilder AdBlue ® på dit tøj eller får det på hænderne, skal du skylle det grundigt af med rent vand og vaske hænderne omhyggeligt.
Den mulighed er der ikke i Opels biler. Opel tilbyder kun en tankstørrelse , der er udviklet til optimering af behov- og vægtbegrænsninger.
dBlue ® er et registreret varemærke under VDA . Det fremstilles af kemivirksomheder og kun registrerede fabrikanter og distributører må bruge varemærket "AdBlue ® ".