
BlueInjection er den nyeste SCR (selektiv katalytisk reduktion)-dieselteknologi fra Opel, der anvender AdBlue til reduktion af kvælstofilteniveauet for renere udslip.
AdBlue er et registreret varemærke tilhørende Verband der Automobilindustrie e.V.
Hvis du har en bil med BlueInjection-teknologi, er du med til at reducere skadelige udslip af kvælstofilter (NOx), og dermed reducerer du udstødningsgassens påvirkning af miljøet.
AdBlue® (dieseludstødningsvæske) er et uskadeligt stof. AdBlue ® er ikke farligt, da det hverken er antændeligt eller eksplosivt. Det består af 32,5% urea og 67,5% vand.
Da AdBlue ® hovedsageligt består af vand, fryser det ved -11 °C (en 32,5% koncentration er det laveste frysepunkt for en ureavandopløsning), så for at få bilen til at køre under alle forhold, er AdBlue ® -tankene forsynet med varme, der optør tilstrækkelig væske til indsprøjtning i udstødningen.
SCR står for selektiv katalytisk reduktion og er en teknologi, der mindsker mængderne af kvælstofilter (NOx) fra udstødningsgassen på dieselmotorer. Den er baseret på AdBlue ® (dieseludstødningsvæske), som består af 32,5% urea og rent vand , der indsprøjtes i udstødningssystemet. AdBlue ® frigør ammoniak (NH3) under høj temperatur i katalysatoren, og denne ammoniak reagerer sammen med kvælstofilter (NO og NO2) i katalysatoren og danner uskadeligt kvælstof (N2) og vanddamp (H2O).
SCR-teknologier er den nyeste teknologi , der hjælper til at overholde fremtidige emmissionskrav. Derfor har Opel besluttet at implementere BlueInjection (Opels SCR-teknologi) i alle dieselmodeller fra 2018.
Hvis motoren er slukket, og AdBlue ® -tanken er tom, kan motoren ikke genstartes! Det er ikke en fejl, men en lovmæssigt påkrævet funktion i systemet. Hvis AdBlue ® -tanken er tom, skal systemet fyldes helt op, før bilen kan startes igen.
Vi anbefaler, at der ikke påfyldes ved de AdBlue®-pumper , der findes til erhvervskøretøjer (lastbiler og busser) på mange tankstationer, da gennemstrømningshastigheden er for høj for en personbil.
Desuden skal de fleste dyser til lastbiler udløses med en magnetindsats i bilens påfyldningsstuds, der ikke findes i en Opel personbil.
Den gode nyhed er, at der er flere og flere tankstationer i Europa, der har AdBlue®-pumper med lav gennemstrømning til personbiler. Påfyldning fra en sådan pumpe går lige så nemt som påfyldning af diesel.
Hvis små mængder AdBlue® kommer i kontakt en lakeret overflade, skal du skylle omhyggeligt med vand og tørre efter.
Hvis du spilder AdBlue ® på dit tøj eller får det på hænderne, skal du skylle det grundigt af med rent vand og vaske hænderne omhyggeligt.
Den mulighed er der ikke i Opels biler. Opel tilbyder kun en tankstørrelse , der er udviklet til optimering af behov- og vægtbegrænsninger.
dBlue ® er et registreret varemærke under VDA . Det fremstilles af kemivirksomheder og kun registrerede fabrikanter og distributører må bruge varemærket "AdBlue ® ".