FÆRRE EMISSIONER FRA OPEL INSIGNIA DIESEL

Færre emissioner fra Opel Insignia diesel

Opel Insignia 1,6 liters dieselmotor får Selective Catalytic Reduction (SCR) katalysator med brug af AdBlue for at reducere NOx emissionerne.

Alle Opel personbiler er ved at blive teknologisk opdateret, så de overholder de nyeste emissionskrav i den såkaldte Euro 6d-TEMP. Den nye standard omfatter også de såkaldte RDE krav, hvor indholdet af udstødningsgassen måles ved kørsel i trafikken i stedet for i et laboratorium. De fleste benzinbiler fra Opel overholder allerede de nye krav, og nu følger en opdatering af den meste solgte Insignia med 1,6 liters dieselmotor, der får SCR katalysator med AdBlue teknologi. AdBlue er en klar væske, der skal påfyldes bilen med jævne mellemrum. Væsken sprøjtes ind i udstødningssystemet og lægger sig på overfalden i SCR katalysatoren. Når kvælstofoxiderne fra udstødningen rammer katalysatoren, omdannes kvælstofilterne til almindelig kvælstof og vand. De sundhedsskadelige NOx’er er dermed fjernet fra udstødningsgassen. De nye krav gælder fra september 2019, hvor alle biler, der skal indregistreres i EU, skal overholde Euro 6d-TEMP. Opdateringen af Insignia motoren finder dog sted allerede fra produktionen sommeren 2018.