Helt enkelt elektrisk

FAMILIEN AF EL-BILER

Der findes mange typer el-biler – fra dem der primært er mekanisk drevne til dem, der udelukkende kører på ren el.

Mild Hybrid (mHEV)

Mild Hybrid-biler drives af en forbrændingsmotor, og har en kompakt el-motor (<20kW) som en ekstra booster. Den hjælper forbrændingsmotoren og reducerer dermed brændstofforbruget og giver et forbedret moment i den lave ende. Mild Hybrid-biler kan ikke køre på elektricitet alene.

Full / Strong Hybrid (sHEV)

Denne type er forsynet med en forbrændingsmotor og en batteridreven motor. Den drives hovedsageligt at forbrændingsmotoren, men ved lave hastigheder (op til 50 km/t) og på korte afstande (ca. 3 km), er det også muligt at køre på el alene. Strømmen til den elektriske motor produceres af forbrændingsmotoren.

Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)

Den er som en Full Hybrid, men PHEV-biler kan køre hurtigere (op til 130 km/t) og længere distancer (ca. 40 km) på elektrisk energi alene. Forbrændingsmotoren genoplader batteriet, hvis der ikke er nok strøm på det. Batteriet kan også oplades med en ekstern oplader.

Range Extender Vehicle (E-REV)

En batteridreven el-bil, der er forsynet med en lille forbrændingsmotor, som har til formål at oplade batteriet. I modsætning til Plug-in Hybrid kan forbrændingsmotoren ikke drive bilen mekanisk.

Battery Electric Vehicle (BEV)

Kører udelukkende på elektrisk energi, der leveres af batteriet, og der er således ikke brug for fossil energi. Batteriet oplades med en ekstern oplader. 100% emissionsfri lokalt.

Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV)

FCEV-bilen drives også udelukkende af en el-motor, men i modsætning til BEV bilen genereres strømmen af hydrogen brændselsceller i stedet for batterier. Hydrogen brændselsceller genererer elektricitet ved at kombinere hydrogen med oxygen. Lige som BEV er FCEV 100% emissionsfri lokalt.

 

Opel producerer i øjeblikket to batteridrevne el-biler (Battery Electric Vehicles), (Corsa-e) og en Plug-in Hybrid (Grandland X Hybrid4):

Batteridrevne el-biler har:

  • El-motor og batteri
  • Batteri med opladning via kabel og ladestation (privat/offentlig)
  • Under kørsel oplades batteriet også via energi-genvinding: Bremseenergi omformes til elektricitet, når du fjerner foden fra speederen eller træder på bremsen.
  • Den gennemsnitlige aktionsradius afhænger af valgt køreindstilling, kørestil, omgivende forhold og batterikapacitet. Nogle modeller kan oven i købet køre længere end 300 km baseret på tests. Corsa-e har en aktionsradius på 337 km (WLTP)

Læs mere om Corsa-e her

Plug-in Hybrid biler har:

  • El-motor og batteri samt en forbrændingsmotor, f.eks. 1.6T 200hp2 i Grandland X Hybrid4
  • Batteriet oplades med kabel via en ladestation (privat/offentlig) eller via bilens forbrændingsmotor
  • Under kørsel oplades batteriet også via energigenvinding: Bremseenergi omformes til elektricitet, når du fjerner foden fra speederen eller træder på bremsen.
  • Den gennemsnitlige aktionsradius ved fuld elektrisk kørsel afhænger af mode, kørestil, omgivende forhold og batterikapacitet. Nogle modeller kan oven i købet køre længere end 40 km, baseret på en given testcyklus. Grandland X Hybrid4 har en aktionsradius på op til 59 km (WLTP)1
  • Ingen udledning lokalt ved fuld elektrisk kørsel CO2-udledningen i hybrid mode for Grandland X Hybrid4 er op til 32 g/km (WLTP)2

1Værdierne for aktionsradius er fastsat ud fra WLTP-testproceduren (EU-forordning 715/2007, EU-forordning 2017/1151). Dette kan variere ved reelt kørsel i hverdagen og afhænger af flere faktorer – særligt kørestil, vejens egenskaber og udetemperaturen samt anvendelse af varme/aircondition og forvarmning/-køling af kabinen.

2Brændstofforbrug blandet kørsel 1,4l/km; CO2-emission ved blandet kørsel 32g/km. Værdierne for brændstofforbrug og CO2-udledning er fastsat ud fra WLTP-testproceduren, og de relevante værdier er omsat til NEDC-værdier for at muliggøre sammenligning med andre biler i henhold til EU-forordningerne 715/2007, 2017/1153 og 2017/1151.

1 Værdierne for aktionsradius er fastsat ud fra WLTP testproceduren (EU-forordning 715/2007, EU-forordning 2017/1151). Dette kan variere ved kørsel i hverdagen og afhænger af flere faktorer. Dette gælder især: kørestil, vejens egenskaber og udetemperaturen, samt anvendelse af varme/aircondition og forvarmning/-køling af kabinen.

2 Brændstofforbrug blandet kørsel 1,4l/km; CO2 emission ved blandet kørsel 32g/km. Værdierne for brændstofforbrug og CO2 udledning er fastsat ud fra WLTP testproceduren, og de relevante værdier er omsat NEDC værdier for at muliggøre sammenligning med andre biler, i henhold til EU-forordningerne 715/2007, 2017/1153 og 2017/1151.

 

TILBAGE TIL OVERSIGTEN