OPDATER DIN BLUEINJECTION-TEKNOLOGI NU. DET ER GRATIS!

Du ejer en Opel med BlueInjection-teknologi. Vi vil gerne gøre din bil renere og mere miljøvenlig og derfor optimere motoren på den din Opel med BlueInjection-teknologi. Dette reducerer NOx-udslip i virkelige køresituationer betragteligt, så de lever op til de emissionsstandarder, der er gældende fra september 2017.

Med denne opdatering har din Opel den seneste teknologi på vejen frem mod de fremtidige emissionskrav.

Vi optimerer motorens software. Dine fordele er:

 

Ingen omkostninger for dig

 

Opdateringen tager mindre end én time

 

Ingen indflydelse på brændstofforbrug og ydelse

Find Opel forhandler/værksted

KUNDESERVICE

39 97 85 00

Skal din bil have en AdBlue opdatering? Ring til os!

HVAD ER OPELS BLUEINJECTION-TEKNOLOGI?

BlueInjection er den avancerede SCR-dieselteknologi fra Opel, der bruger AdBlue®* til yderligere at reducere udledningen af nitrogenoxider og dermed arbejder for mindre skadelige udledninger.



*AdBlue® er et registreret varemærke fra Verband der Automobilindustrie e.V.

Forrige
  • HVORNÅR SKAL TANKEN FYLDES?

    Tanken i biler med BlueInjection-systemet skal påfyldes med AdBlue® - også i mellem de anbefalede serviceintervaller. Men bare rolig, en lampe i instrumentpanelet lyser, når niveauet er lavt.

  • HVORDAN FYLDER JEG ADBLUE® PÅ?

    Du kan selv fylde tanken op. Der findes et stort udvalg af dunke med AdBlue® på markedet. Du kan også henvende dig til din lokale forhandler og få tanken fyldt op.

Næste
Forrige
  • HVORNÅR SKAL TANKEN FYLDES?

  • HVORDAN FYLDER JEG ADBLUE PÅ?

Næste

BlueInjection-teknologi

Se video

OFTEST STILLEDE SPØRGSMÅL OM BLUEINJECTION OG ADBLUE®.

Hvad er AdBlue®?

AdBlue® (dieseludstødningsvæske) er et uskadeligt stof. AdBlue® er ikke farligt, da det hverken er antændeligt eller eksplosivt. Det består af 32,5% urea og 67,5% vand.
Da AdBlue® hovedsageligt består af vand, fryser det ved -11 °C (en 32,5% koncentration er det laveste frysepunkt for en ureavandopløsning), så for at få bilen til at køre under alle forhold, er AdBlue®-tankene forsynet med varme, der optør tilstrækkelig væske til indsprøjtning i udstødningen.

Hvad er SCR-teknologi?

SCR står for selektiv katalytisk reduktion og er en teknologi, der mindsker mængderne af kvælstofilter (NOx) fra udstødningsgassen på dieselmotorer. Den er baseret på AdBlue® (dieseludstødningsvæske), som består af 32,5% urea og rent vand, der indsprøjtes i udstødningssystemet. AdBlue® frigør ammoniak (NH3) under høj temperatur i katalysatoren, og denne ammoniak reagerer sammen med kvælstofilter (NO og NO2) i katalysatoren og danner uskadeligt kvælstof (N2) og vanddamp (H2O).

Er der alternativer til SCR-teknolgi?

SCR-teknologier er den nyeste teknologi , der hjælper til at overholde fremtidige emmissionskrav. Derfor har Opel besluttet at implementere BlueInjection (Opels SCR-teknologi) i alle dieselmodeller fra 2018.

Hvad sker der, hvis jeg ikke fylder AdBlue® på?

Hvis motoren er slukket, og AdBlue®-tanken er tom, kan motoren ikke genstartes! Det er ikke en fejl, men en lovmæssigt påkrævet funktion i systemet. Hvis AdBlue®-tanken er tom, skal systemet fyldes helt op, før bilen kan startes igen.

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg køber AdBlue®?
  • Køb kun produkter med varemærket AdBlue®, og som er fremstillet i overensstemmelse med ISO 22241-1 standard og DIN 70070.
  • Vi anbefaler også, at du kun bruger flasker eller dunke med en lukket hældetud, der passer til påfyldingsrøret (normalt med en påskruet adapter). På den måde minimerer du risikoen for spild.
  • Da AdBlue® har begrænset holdbarhed, skal du kontrollere udløbsdatoen før påfyldningen.
Da AdBlue® allerede anvendes i erhvervskøretøjer, kan Adblue® så påfyldes fra et truckanlæg?

Vi anbefaler, at der ikke påfyldes ved de AdBlue®-pumper , der findes til erhvervskøretøjer (lastbiler og busser) på mange tankstationer, da gennemstrømningshastigheden er for høj for en personbil.
Desuden skal de fleste dyser til lastbiler udløses med en magnetindsats i bilens påfyldningsstuds, der ikke findes i en Opel personbil.

Den gode nyhed er, at der er flere og flere tankstationer i Europa, der har AdBlue®-pumper med lav gennemstrømning til personbiler. Påfyldning fra en sådan pumpe går lige så nemt som påfyldning af diesel.

Hvad gør jeg, hvis jeg spilder AdBlue® på min bil og/eller tøj?

Hvis små mængder AdBlue® kommer i kontakt en lakeret overflade, skal du skylle omhyggeligt med vand og tørre efter.
Hvis du spilder AdBlue® på dit tøj eller får det på hænderne, skal du skylle det grundigt af med rent vand og vaske hænderne omhyggeligt.

Er der mulighed for at få en større AdBlue®-tank?

Den mulighed er der ikke i Opels biler. Opel tilbyder kun en tankstørrelse, der er udviklet til optimering af behov- og vægtbegrænsninger.

Hvem er producenten af AdBlue®?

AdBlue® er et registeret varemærke, tilhørende VDA, som General Motors (Opels moderselskab) har en verdensomspændende licens hos, der dækker alle varemærker. Det bliver fremstillet i den kemiske industri, og kun producenter og distributører har ret til at benytte navnet "AdBlue®".

Information om vores passagerbiler

Information om vores varebiler

Close

En AdBlue®-tank er udstyret med sensorer, der udløser en række meddelelser, når væskestanden er lav.

Der er tre intervaller:

  • Når der er 2.400 km tilbage (eller derunder, alt efter brændstofforbrug) - En lampe på bilens instrumentbræt advarer bilisten, når Adblue-tanken er ved at være tom.
  • Når der er < 1.750 km tilbage - Der vises en advarsel, som gentages hver gang, du starter motoren.
  • Når der er 900 km tilbage – advarselslampen lyser, til du fylder tanken op.


VÆR OPMÆRKSOM PÅ! Hvis AdBlue®-tanken er tom, kræver systemet, at tanken fyldes helt op, før bilen kan startes igen.

Close

  •  Du finder påfyldningsåbningen ved siden af påfyldningsåbningen til dieselbrændstoffet (eller bag en åbning i bagkofangeren, som f.eks. på Antara).
  • Tankdækslet er markeret med en farve og kan åbnes manuelt.
  • Påfyldning kan foretages med alle dunke, der er forenelige med påfyldningsåbningen på passagerbiler. Dunkene kan købes på en lang række servicestationer. Du kan også fylde AdBlue® på direkte fra de pumper, der findes på flere servicestationer. Brug ikke AdBlue®-pumperne beregnet til lastbiler og erhvervskøretøjer.
  • Du kan selv fylde tanken op. Der findes et stort udvalg af dunke med AdBlue® på markedet. Eller henvend dig til din lokale Opel forhandler for at få tanken fyldt op.
  • Hvis små mængder AdBlue® kommer i kontakt en lakeret overflade, skal du skylle omhyggeligt med vand og tørre efter.
Close

  • Den innovative SCR-teknologi (selektiv katalytisk reduktion): BlueInjection er en del af Opels nye miljøteknologi, som reducerer de skadelige kvælstofilter, NOx, fra udstødningsgassen.
  • BlueInjection-teknologien sprøjter AdBlue® direkte ind i udstødningssystemet, hvilket starter en kemisk reaktion. Den reducerer de skadelige udslip af kvælstofilter ved at omdanne dem til kvælstof og vanddamp, der ikke skader miljøet.
  • AdBlue® er et uskadeligt stof. AdBlue® er ikke farligt, da det hverken er antændeligt eller eksplosivt. Det består af 32,5% urea og 67,5% vand.
Close

Vi har sørget for, at din bil er lige som effektiv at køre, som før opdateringen, når det kommer an på brændstoføkonomi, ydelse og støjniveau. Som en konsekvens af motoropdateringen stiger AdBlue-forbruget®. En gratis softwareopdatering er tilgængelig til følgende modeller:


Se venligst data herunder:

900 km før AdBlue®-tanken er tom, vil du kontinuerligt få følgende besked:
Om 900 km er det ikke muligt at genstarte motoren.

I tilfælde af, at du modtager denne besked, påfyld da venligst mindst fem liter AdBlue®.

 

Når tanken er tom, er det ikke muligt at genstarte motoren, før der er påfyldt AdBlue.

 

* Forbruget kan variere afhængig af f.eks. din kørestil og bilens vægt.
** Tanken skal fyldes fuldstændigt op.

 

Brændstofforbrug:

 

Insignia 2.0 CDTI
Brændstofforbrug i km/l ved blandet kørsel: 21,3-23,3; CO2-udslip i g/km ved blandet kørsel: 124 - 114.

I henhold til regulativ R (EC) 715/2007 (I den gældende version).