BlueInjection-teknologi

Se video

HVAD ER OPELS BLUEINJECTION-TEKNOLOGI?

BlueInjection er den nyeste SCR (selektiv katalytisk reduktion)-dieselteknologi fra Opel, der anvender AdBlue®* til reduktion af kvælstofilteniveauet for renere udslip.

*AdBlue® er et registreret varemærke tilhørende Verband der Automobilindustrie e.V.

DET DER GAVNER MILJØET, GAVNER DIG.

Hvis du har en bil med BlueInjection-teknologi, er du med til at reducere skadelige udslip af kvælstofilter (NOx), og dermed reducerer du udstødningsgassens påvirkning af miljøet.

Forrige
  • HVORNÅR SKAL TANKEN FYLDES?

    Tanken i biler med BlueInjection-systemet skal påfyldes med AdBlue® - også i mellem de anbefalede serviceintervaller. Men bare rolig, en lampe i instrumentpanelet lyser, når niveauet er lavt.

  • HVORDAN FYLDER JEG ADBLUE® PÅ?

    Du kan selv fylde tanken op. Der findes et stort udvalg af dunke med AdBlue® på markedet. Du kan også henvende dig til din lokale forhandler og få tanken fyldt op.

Næste
Forrige
  • HVORNÅR SKAL TANKEN FYLDES?

  • HVORDAN FYLDER JEG ADBLUE® PÅ?

Næste

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL OM BLUEINJECTION OG ADBLUE®.

Hvad er AdBlue®?

AdBlue® (dieseludstødningsvæske) er et uskadeligt stof. AdBlue® er ikke farligt, da det hverken er antændeligt eller eksplosivt. Det består af 32,5% urea og 67,5% vand.
Da AdBlue® hovedsageligt består af vand, fryser det ved -11 °C (en 32,5% koncentration er det laveste frysepunkt for en ureavandopløsning), så for at få bilen til at køre under alle forhold, er AdBlue®-tankene forsynet med varme, der optør tilstrækkelig væske til indsprøjtning i udstødningen.

Hvad er SCR-teknologi?

SCR står for selektiv katalytisk reduktion og er en teknologi, der mindsker mængderne af kvælstofilter (NOx) fra udstødningsgassen på dieselmotorer. Den er baseret på AdBlue® (dieseludstødningsvæske), som består af 32,5% urea og rent vand, der indsprøjtes i udstødningssystemet. AdBlue® frigør ammoniak (NH3) under høj temperatur i katalysatoren, og denne ammoniak reagerer sammen med kvælstofilter (NO og NO2) i katalysatoren og danner uskadeligt kvælstof (N2) og vanddamp (H2O).

Er der alternativer til SCR-teknolgi?

SCR-teknologier er den nyeste teknologi , der hjælper til at overholde fremtidige emmissionskrav. Derfor har Opel besluttet at implementere BlueInjection (Opels SCR-teknologi) i alle dieselmodeller fra 2018.

Hvad sker der, hvis jeg ikke fylder AdBlue® på?

Hvis motoren er slukket, og AdBlue®-tanken er tom, kan motoren ikke genstartes! Det er ikke en fejl, men en lovmæssigt påkrævet funktion i systemet. Hvis AdBlue®-tanken er tom, skal systemet fyldes helt op, før bilen kan startes igen.

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg køber AdBlue®?
  • Køb kun produkter med varemærket AdBlue®, og som er fremstillet i overensstemmelse med ISO 22241-1 standard og DIN 70070.
  • Vi anbefaler også, at du kun bruger flasker eller dunke med en lukket hældetud, der passer til påfyldingsrøret (normalt med en påskruet adapter). På den måde minimerer du risikoen for spild.
  • Da AdBlue® har begrænset holdbarhed, skal du kontrollere udløbsdatoen før påfyldningen.
Da AdBlue® allerede anvendes i erhvervskøretøjer, kan Adblue® så påfyldes fra et truckanlæg?

Vi anbefaler, at der ikke påfyldes ved de AdBlue®-pumper , der findes til erhvervskøretøjer (lastbiler og busser) på mange tankstationer, da gennemstrømningshastigheden er for høj for en personbil.
Desuden skal de fleste dyser til lastbiler udløses med en magnetindsats i bilens påfyldningsstuds, der ikke findes i en Opel personbil.

Den gode nyhed er, at der er flere og flere tankstationer i Europa, der har AdBlue®-pumper med lav gennemstrømning til personbiler. Påfyldning fra en sådan pumpe går lige så nemt som påfyldning af diesel.

Hvad gør jeg, hvis jeg spilder AdBlue® på min bil og/eller tøj?

Hvis små mængder AdBlue® kommer i kontakt en lakeret overflade, skal du skylle omhyggeligt med vand og tørre efter.
Hvis du spilder AdBlue® på dit tøj eller får det på hænderne, skal du skylle det grundigt af med rent vand og vaske hænderne omhyggeligt.

Er der mulighed for at få en større AdBlue®-tank?

Den mulighed er der ikke i Opels biler. Opel tilbyder kun en tankstørrelse, der er udviklet til optimering af behov- og vægtbegrænsninger.

Hvem er producenten af AdBlue®?

AdBlue® er et registeret varemærke, tilhørende VDA, som General Motors (Opels moderselskab) har en verdensomspændende licens hos, der dækker alle varemærker. Det bliver fremstillet i den kemiske industri, og kun producenter og distributører har ret til at benytte navnet "AdBlue®".

DU FINDER MÅSKE DETTE INTERESSANT:

Close

  •  Du finder påfyldningsåbningen ved siden af påfyldningsåbningen til dieselbrændstoffet (eller bag en åbning i bagkofangeren, som f.eks. på Antara).
  • Tankdækslet er markeret med en farve og kan åbnes manuelt.
  • Påfyldning kan foretages med alle dunke, der er forenelige med påfyldningsåbningen på passagerbiler. Dunkene kan købes på en lang række servicestationer. Du kan også fylde AdBlue® på direkte fra de pumper, der findes på flere servicestationer. Brug ikke AdBlue®-pumperne beregnet til lastbiler og erhvervskøretøjer.
  • Du kan selv fylde tanken op. Der findes et stort udvalg af dunke med AdBlue® på markedet. Eller henvend dig til din lokale Opel forhandler for at få tanken fyldt op.
  • Hvis små mængder AdBlue® kommer i kontakt en lakeret overflade, skal du skylle omhyggeligt med vand og tørre efter.
Close

En AdBlue®-tank er udstyret med sensorer, der udløser en række meddelelser, når væskestanden er lav.

Der er tre intervaller:

  • Når der er 2.400 km tilbage (eller derunder, alt efter brændstofforbrug) - En lampe på bilens instrumentbræt advarer bilisten, når Adblue-tanken er ved at være tom.
  • Når der er < 1.750 km tilbage - Der vises en advarsel, som gentages hver gang, du starter motoren.
  • Når der er 900 km tilbage – advarselslampen lyser, til du fylder tanken op.


VÆR OPMÆRKSOM PÅ! Hvis AdBlue®-tanken er tom, kræver systemet, at tanken fyldes helt op, før bilen kan startes igen.

Close

  • Den innovative SCR-teknologi (selektiv katalytisk reduktion): BlueInjection er en del af Opels nye miljøteknologi, som reducerer de skadelige kvælstofilter, NOx, fra udstødningsgassen.
  • BlueInjection-teknologien sprøjter AdBlue® direkte ind i udstødningssystemet, hvilket starter en kemisk reaktion. Den reducerer de skadelige udslip af kvælstofilter ved at omdanne dem til kvælstof og vanddamp, der ikke skader miljøet.
  • AdBlue® er et uskadeligt stof. AdBlue® er ikke farligt, da det hverken er antændeligt eller eksplosivt. Det består af 32,5% urea og 67,5% vand.