TRÆNINGSEKSPERT ANNA  BOGDANOVA GIVER HER NOGLE GODE RÅD TIL, HVORDAN DU HOLDER DIG FRISK PÅ BILTUREN.

 

At køre bil kræver stor hjernekapacitet hos både fører og passagerer, da alle sanserne bliver bombarderet med indtryk. Dine øjne og dit balanceorgan kan godt mærke, at du er i bevægelse, men kroppen sidder stille og sender andre signaler. Det resulterer i “sensory mismatch”, som foregår på ubevidst plan.

4 EFFEKTIVE PAUSEØVELSER

Ved at træne øjne, balanceorgan og led/muskler samtidigt, opdaterer du øjeblikkeligt din krops
GPS og får has på trætheden i hjerne og krop.


OBS: Som fører udføres øvelserne kun, mens du holder stille.

1. 8-TALLER

– Se lige ud og bevæg så dit hoved meget langsomt, som om du skulle tegne et liggende 8-tal med næsen på

   vinduet foran
– Hold øjnene fokuseret på samme punkt lige foran dig
– Lav ét 8-tal i hver retning

 

Gentag med ét 8-tal, hvor øjnene starter bevægelsen og hovedet følger med.

2. NERVEMOBILISERING

– Før højre arm ud til siden, drej den udad og før den bagud og opad
– Åbn op i håndfladen, spred fingrene og hold strækket
– Sænk skulderen, læg hovedet mod venstre og træk hagen let ind
– Lav cirkler med armen - lav 3 hver vej
– Hold så armen og hovedet i samme position, men lad hagen glide frem og helt tilbage 3 gange
– Gentag med den anden arm

3. TIMEGLASSET

– Stå oprejst og forlæng dig selv gennem rygsøjlen
– Bøj let i knæene og før hofterne bagud og overkroppen ned og frem. Før så hofterne mod

   venstre, mens overkroppen ruller mod højre og videre i en fuld cirkel
– Lav 3 cirkler hver vej

4. RYSTETUR

Stå oprejst med bløde knæ og ryst spændingerne ud af kroppen, som om du forsøger at smide
armene af. Fortsæt indtil skuldrene bliver løsere.


Træk vejret ind gennem næsen i 4 sekunder imens og pust ud i små stød gennem spændte
læber, mens du siger ”tsss tsss tsss”.