25 år med katalysatoren

06-05-2014

Som den første europæiske bilproducent indførte Opel katalysator på hele modelprogrammet. Det er nu 25 år siden. Katalysatoren har medvirke til at mindske emissionerne fra personbiler med 90 pct.

 

I april 1989 besluttede Opels ledelse i Rüsselsheim, at alle Opel modeller med benzinmotor skulle udstyres med katalysator som standard. Få måneder efter var 19 af 20 solgte Opel med benzinmotor udstyret med katalysator, der renser udstødningsgassen for sundhedsskadelige stoffer som kulilte, kulbrinter og kvælstofilter. Opel blev dermed den første bilproducent i Europa, der gjorde denne miljøteknologi til standardudstyr på alle modeller. Siden er emissionerne fra personbiler med benzinmotor reduceret til mindre end 10 procent i forhold til niveauet, før katalysatoren blev taget i brug. Katalysatoren blev også den direkte årsag til, at benzinselskaberne stoppede med tilsætning af bly til benzinen for at hæve oktantallet, for blyholdig benzin må ikke bruges på biler med katalysator.

Allerede fem år tidligere - i 1984 - solgte Opel den første bil med katalysator. Det var en Ascona 1,8, der blev overdraget til det tyske politi den 7. december. Samme år påbegyndte 1000 medarbejdere hos Opel udviklingen af katalysatorer og Opel investerede mere end tre milliarder kroner i udviklingsarbejdet. Opel kunne drage nytte af viden om katalysatorer hos moderselskabet General Motors, der på det tidspunkt var verdens største producent af katalysatorer målrettet det amerikanske marked. Allerede i 1988 var det muligt ekstraudstyr på de fleste Opel modeller, og mere end 200.000 biler blev solgt med katalysator som ekstraudstyr året før, det blev standardudstyr på alle modellerne.

 

Miljøbevidstheden begyndte så småt at melde sig inden for transportsektoren i begyndelsen af 1980’erne, og katalysatoren blev indirekte lovkrav i hele EU i 1992 med indførelsen af Euro 1 normen, der kun kunne opfyldes af biler med benzinmotor med brug af katalysator.

De første emissionskrav blev så småt indført i 1970’erne, men den største gevinst kom i 1992 med indførelse af Euro 1 normen. Euro 4 emissionskravene blev indført 2005, og samme år tilbød Opel partikelfilter til alle dieselbiler. Det var fire år tidligere end kravet om partikelfilter, der blev indført i 2009. I år indføres Euro 6 på alle nye modeller.


”Udviklingen fra Euro 1 til de nyeste Euro 6 krav har mindsket udslippet af sundhedsskadelige stoffer med 90 procent,” siger Andreas Dindorf, Engineering Group Manager hos Opel.

 

“Med Euro 6 tager vi fat på en ny udvikling. Nu er det ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt en ny bil er ren eller ej. Alle nye biler er relativt set rene, så nu bliver de blot endnu renere, ” siger Andreas Dindorf.

 

Fremtiden vil byde på endnu strammere regler blandt andet ved indførelse af nye testprocedurer.

 

”Vi forventer indførelse af en ny testcyklus kaldet World Light-duty Test Procedure og senere vil emissionsmålingerne i forbindelse med typegodkendelser også skulle foretages på biler, der rent faktisk kører i trafikken - Real Driving Emissions (RDE). ”

Mere effektive motorer

Uskadeliggørelse af udstødningsgassen er dog ikke den eneste måde at mindske miljøbelastningen på. Mere effektive motorer er i sig selv en miljøgevinst.

 

”Vi har navnlig fokus på at mindske tiden, hvor motoren kører og på optimering af forbrændingen ved at udvikle nye indsprøjtningssystemer, ” siger Andreas Dindorf.

 

”Det er et arbejde, der aldrig vil blive tilendebragt. Vi kan hele tiden bruge teknologien til at forbedre forbruget og dermed mindske CO2 udslippet, så vi vil aldrig kunne sige, at vi har nået vores mål. ”

 

Opel har taget fat på en omfattende fornyelse af motorprogrammet, og inden 2016 vil 80 procent af de motorer, der blev anvendt i 2013, være erstattet af helt nyudviklede motorer. Opel udvikler i øjeblikket tre nye motorfamilier og 13 varianter – blandt andet den nye 1,6 ECOTEC Direct Injection turbobenzinmotor, der er introduceret i Cascada, Astra og Insignia samt en ny 1,0 trecylindret, der får debut i ADAM senere i år. En ny 1,6 CDTI har fået debut i blandt andet Zafira Tourer, hvor en BlueInjection Selective Catalytic Reduction (SCR) der sammen med tilsætning af AdBlue mindsker udslippet af kvælstofilter. På Meriva og Astra er samme motor udstyret med en Lean Nox Trap (LNT), der opfanger kvælstofilterne i en del af udstødningssystemet og brænder dem af under meget høje temperaturer.

Teknikken bag en katalysator

Udstødningsgassen fra en forbrændingsmotor indeholder forskellige stoffer som uforbrændte kulhydrater (benzin), kulilte (CO) og kvælstofilter (NOx). Ædelmetaller i katalysatoren omdanner disse gasser og uforbrændt benzin til kuldioxid (CO2) og vand (H2O). Teknologien bag en katalysator er forbedret betydeligt siden 1992 og det samme gælder diagnosesystemerne i bilen, hvor sensorer nu sidder på hver side af katalysatoren for at sikre at den arbejder effektivt. En anden vigtige forbedring fandt sted for nogle år siden, da katalysatoren blev integreret i selve udstødningsmanifolden, hvilket har øget effektivteten.