OPEL ADAM: BYBIL MED PERSONLIGHED.

15-11-2012

  • Første Opel livsstilsbil i A-segment
  • ADAM giver næsten uendelige muligheder for personliggørelse
  • Nyt IntelliLink infotainment system sørger for kontakt til omverden
  • Smarte teknologier gør bylivet enklere
  • Eneste bil i segmentet der kun bygges i Tyskland

 

Rüsselsheim. Nedtællingen er begyndt: I 2013 sender Opel den helt nye Opel ADAM på gaden i Europa. Den danske introduktion er planlagt til marts/april. ADAM er unik i den forstand at den har et næsten uendeligt antal muligheder for personliggørelse i form af farver og udstyr. Med introduktionen af ADAM bevæger Opel sig ned i det voksende livsstils A segment. ADAM måler 3,70 meter og er 1,72 meter bred (ekskl. sidespejle). Som smart tre dørs bil har den dermed størrelsen til at blive den perfekte bybil. Køreegenskaberne er dog sat op, så ADAM også kan nydes udenfor byen takket være en undervogn med affjedring og styretøj skabt til at give køreglæde, også når bilen presses ved hurtig kurvekørsel. Kabinen har plads til fire personer, der kan glæde sig over en kabine med relativ god plads og rumfornemmelse samt et højt kvalitetsniveau for biler i den størrelse. Kabinen kan i høj grad ændre udtryk takket være et hav af muligheder for at vælge farver på instrumentbord, rat, sæder, dørsider, loft og lyseffekter.

 

Opel ADAM bringer også teknologier fra dyrere segmenter ned i A segmentet. Det nye IntelliLink onboard infotainment system integrerer smartphones (Android og Apple iOS) og gør dermed ADAM til den A segment bil med bedste forbindelser til omverden. En ny generation af Park Assist sørger for automatisk parkering af bilen, Side Blind Spot Alert sørger for sikkerhed ved overhalinger, og servostyringen har ”CITY” funktion, så det bliver lettere at dreje rattet under parkering.

ADAM er ny i livsstilssegmentet

ADAM spiller en nøglerolle i Opels produkt offensiv, der begyndte med Insignia i 2008 og nu bevæger sig ind i et helt nyt segment for Opel. Med Ampera skabte Opel en ny bilklasse i Europa, og Mokka (lille SUV) og fra foråret 2013 også Cascada (mellemklasse cabriolet) er en del af den samme offensiv, der har til formål at udvide Opels produktprogram.

Opel øger sit udbud i A og B segmentet med ADAM (3,70 m lang). Andre Opel modeller i de to segmenter omfatter (Agila 3,74 m, importeres ikke til Danmark), Corsa (4,0 m) og den nye Mokka (4,29 m).

 

 

Med ADAM forsøger Opel ikke at gå retro-vejen, som flere af konkurrenterne i segmentet har gjort. Designerne hos Opel har arbejdet frit fra begyndelsen med ADAM og har skabt en moderne bybil med enestående muligheder for individualisering, hvilket også er med til at adskille den fra de øvrige små livsstilsbiler.

 

Opel forventer at næsten 80 procent af køberne til ADAM vil være private, hvoraf mere end halvdelen vil være helt nye Opel kunder. I Danmark kan dette billede dog komme til at se anderledes ud med introduktionen af et privatleasing tilbud, der ventes færdigforhandlet med en leasingpartner om kort tid. Under alle omstændigheder ser Opel også en mulighed for ADAM som en markant firmabil for virksomheder, der ønsker en smart bybil, de selv kan sætte præg på. Overordnet henvender ADAM sig til de yngre bilkøbere med ønsket om at køre i en bil, der ikke ligner alle de andres. Køberne er modebevidste, men tør også træde uden for det gennemprøvede og skabe deres egen stil for på den måde at blive en slags trendsættere.

“Med ADAM får Opel gode muligheder for at komme i betragtning hos andre end loyal Opel købere, men i høj grad at henvende sig til bilkøbere, der ikke tidligere har kunnet identificere sig med mærket. De vil føle sig tiltrukket af ADAM fordi den er sin egen og adskiller sig fra de øvrige biler i klassen. Køberne kan i meget høj grad selv være med til at skabe deres helt egen ADAM med de farver, udsmykning og udstyr, de ønsker,” siger Thomas Sedran, der er en del af Opels topledelse i Rüsselsheim.

 

Eksperter indenfor livsstil forventer at livsstilssegmentet vil vokse stødt de kommende år. Siden 2000 er salget af elegante biler i A segmentet (omkring 3,7 m) steget med 30 procent og de mere luksusorienterede biler i B segmentet (omkring 4,0 m) med over 110 procent. I 2011 blev der indregistreret næsten 630.000 biler af denne type i Europa mod 450.000 i 2008. Dette vækstmarked ønsker Opel en del af. Der er særlig efterspørgsel efter denne biltype i Italien, der kan blive ADAM’s største marked, men også markeder som Tyskland, England, Frankrig og Holland venter Opel sig meget af.

Fra Eisenach til Europas veje

Flere markeder i Europa har kunnet bestille ADAM siden september, og de første biler ankommer til forhandlerne i begyndelsen af 2013. Bilen er udviklet i Opels udviklingscenter i Rüsselsheim og vil også blive bygget i Tyskland på Opels fabrik i Eisenach. Opel er den eneste bilfabrik, der producerer en A segment bil udelukkende i Tyskland. I forbindelse med opstart af ADAM produktionen har fabrikken gennemgået en yderligere modernisering og opdatering af produktionsanlægget, så de omfattende muligheder for individualisering af ADAM kan håndteres i praksis. Opel har brugt 190 mio. euro (ca.1,5 mia. d.kr.) i forbindelse med opstart af produktionen, hvoraf de 120 mio. euro (ca.900 mio. d.kr.) er investeret i selve fabrikken. Beløbet dækker opførelse af nye bygninger og det nyeste og mest moderne produktionsanlæg til biler. Snart vil ADAM rulle af samlebåndet side om side med Corsa, der også bygges i Eisenach.