Opel | Sustainable Mobility - Conventional Propulsion Systems
Opel bæredygtighed - e-mobilitet

Kompromisløs elektrisk mobilitet

Glem alt om frygten for rækkevidde. Her kommer mobilitetsløsninger, der kører og kører.

Sæt stikket i og kør
Traditionelle  - ecoFLEX -modeller

ecoFLEX-modeller

Bedre ved tegnebogen, mere miljøvenlig.

Se Opels ecoFLEX-modeller

PÅ VEJ MOD EN GRØNNERE FREMTID.

Den første bil med katalysator i Tyskland, den første 3.0 liters bil i verden, den første dieselbil, der overholder Euro 4 normen: Vi har altid stået i spidsen for at engagere os i både din økonomi og i miljøet. Vejen fremad handler ikke kun om langtidsudviklingen af alternative køresystemer og bæredygtige koncepter, men også om kortsigtet og løbende reduktion af brændstofforbruget og de nuværende CO2-udslip.

 

Derfor udvikler vi miljøvenlige teknologier som Start/Stop-Systemet, mindre motorer og vores store udvalg af brændstofbesparende ecoFLEX-modeller.

Vedligeholdelsesfri Lean NOx-udskillelsesteknologi (LNT)

For at opnå den nødvendige reduktion af nitrogenoxid (NOx) til at opfylde de kommende Euro 6 standarder anvender den nye Meriva 1.6 CDTI Lean NOx-udskillelsesteknologi. Den har en særlig katalysator, opsuger NOx-partiklerne som en svamp i NOx udskilleren. Når udskillerens kapacitet er nået, bliver den gendannet ved indsprøjtning af brændstof i meget små mængder.


Enlarge

Spar penge med brændstofbesparende ecoFLEX-modeller

Bæredygtighed har en lang historie i Opel. Derfor kan vi nu tilbyde mange intelligente og innovative alternativer. Du finder vores ecoFLEX-emblem på de Opel modeller, der giver størst brændstofbesparelse. Med andre ord har disse modeller det laveste brændstofforbrug og CO2-udslip.

 

I Danmark udbydes ecoFLEX-modeller som de dieselmotorer, der kører længst på literen. I andre lande fås også benzinmotorer, LPG og CNG som ecoFLEX-model.


Enlarge

Mindre er mere: downsizing-teknologi

Princippet i downsizing er meget enkelt: Man lader en lille motor gøre samme arbejde som en stor. I praksis kan tingene blive kompliceret: Motoren kan hurtigt blive slidt, når der stilles så store krav til den. For at undgå det, fortsætter vi med at anvende den nyeste teknologi. F.eks. den variable ventil-timing og variable indsugningsmanifold i vores ECOTEC®-motorer, der sikrer høj ydelse og reduceret brændstofforbrug og CO2-udslip.

 

Vores turboladede motorer er endnu et klart bevis på downsizing-princippet: Friktionsoptimerede ventilrækker, udstødningsventiler med natrium og overboost-funktion øger motorens ydelse og moment samt reducerer brændstofforbrug og CO2-udslip.


Enlarge

Gør stilstand til bevægelse: Start/Stop-funktion

Denne meget brændstofbesparende teknologi kommer virkelig til sin ret i stop-og-kør-trafik og fungerer sådan: I en trafikkø eller ved et trafikflys stopper motoren, når føreren sætter bilen i frigear og slipper koblingen. Du træder blot på koblingen og sætter i gear for at køre videre.

 

Af sikkerheds- og komfortårsager forbliver temperaturstyringen, servostyringen og bremsesystemet aktive, når motoren er slået fra.

 


Genvinding af bremseenergi

Alle motorer med Start/Stop funktion har også et specielt energistyringssystem, der genvinder den kinetiske energi, der bliver produceret ved modløb eller nedbremsning. Dette sikrer optimal opladning af batteriet, og resulterer i et lavere brændstofforbrug.


Enlarge

ecoFLEX assistancesystem til føreren

ECO Drive Assist viser ikke kun nøjagtigt, hvornår du skal skifte gear for maksimal brændstofbesparelse, men den gør meget mere. Funktionen viser det udstyr, der bruger mest energi sammen med historikken over brændstofforbruget på de seneste 50 kilometer. Det kan du se på tre undermenuer, der bliver vist på skærmen, som er centralt placeret mellem instrumenterne.